De onzichtbare school

Moeder jachtluipaard... zie je haar voor je? Uithijgend van een mislukte sprint, waarbij de gazelle net te snel was? Vaak gaat het wel goed - vaak genoeg om te overleven in elk geval. Hoe heeft het jachtluipaard dat geleerd? Hoe gaat ze haar kinderen leren om zo snel en goed genoeg te kunnen jagen om zelfstandig te kunnen leven?
De jonge jachtluipaarden gaan niet naar school, maar toch leren ze wat ze nodig hebben in hun leven! Hun moeder vangt een jonge gazelle voor ze, maar doodt die niet. Zo kunnen haar jongen erachteraan rennen, de prooi tegen de grond werken, en doden...
Dat is de onzichtbare school: de lessen worden aangeboden, maar er is niet van te voren bepaald waar, wanneer en hoe. Moeder jachtluipaard heeft wel degelijk een idee van wat de jongen moeten leren, en ook wanneer ze rijp zijn voor een bepaalde les. Als de jongen er klaar voor zijn en de gelegenheid zich voordoet, wordt de les aangeboden.

Ook mensen leerden heel lang op die manier; als kind werd je gewezen op de gevaren in de omgeving, hielp je met eten maken, huishouden, etc. Daarbij werd je niet alleen door je ouders en directe familieleden begeleid, maar ook door anderen in je gemeenschap, zoals de stamoudsten die verhalen vertelden of het jachtgezelschap waarmee je op pad ging. Zo leerde je uiteindelijk alles wat je nodig had - en wat de gemeenschap nodig had. En andersom leerde de gemeenschap waar jij goed in was en waar jij plezier in had!

Hoe kan dat? Is er voor ons ook een onzichtbare school?