Wat en waar is de onzichtbare school nu eigenlijk? En hoe ziet die er uit?

Leren gaat vanzelf. Wat we ook doen, we leren. Niet alleen met ons hoofd, maar met ons hele lichaam. We kennen de route van onze bank naar de koelkast en terug blindelings... en ook de weg naar de wc en het lichtknopje. Daar hoeven we niet bij na te denken; ons lijf weet precies waar het is en hoe hoog. Dat hebben we geleerd - gewoon door er elke dag gebruik van te maken. We worden ons daar pas weer bewust van als we bij anderen op bezoek zijn en met een plof op het toilet belanden omdat dat net iets lager is dan bij ons thuis...
Dus of we nu willen of niet, we leren. Allemaal, altijd, overal. Dat is de onzichtbare school.

Als we ons er eenmaal van bewust zijn dat we eigenlijk constant aan het leren zijn, kunnen we ons afvragen of we wel datgene leren dat we graag willen leren. En of we onszelf en onze kinderen wel datgene leren wat we willen dat ze leren.
We kunnen de onzichtbare school inrichten zoals we willen. We kunnen kiezen wat we stimuleren en wat we afremmen. We kunnen kiezen of we een ander stimuleren of helpen in zijn ontwikkeling, of afremmen. Of zelfs blokkeren.

Hoeveel kleine beslissingen we nemen op een dag nemen we wel niet? Beslissingen die varieren van het vertellen van een mop tot het kopen van een snack, van het kiezen van kleding tot het lezen van een tijdschrift. Al die beslissingen geven vorm aan ons leven en dat van anderen.
Wanneer we ons dat realiseren, beseffen we opeens wat een invloed we hebben op de wereld. En hoeveel het uit kan maken als we maar een kleinigheid veranderen. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor hoe de onzichtbare school eruitziet - voor onszelf en voor anderen. Overal en altijd.